99,5% kupujących poleca tego sprzedawcę

Polecam214Nie polecam1

Zgodność z opisem
5
Koszt wysyłki
5
Obsługa kupującego
4.9

  • sklep@napnell.pl
  • + 48 517 830 250
Sen - wszystko co musisz o nim wiedzieć 1
Sen - wszystko co musisz o nim wiedzieć

W łóżku spędzamy około ⅓ naszego życia, z pewnością niektóre leniuchy nawet więcej. Sny towarzyszą nam każdej nocy, a mimo tego tak mało o nich wiemy. Skąd się biorą, co oznaczają, czy warto je interpretować i o czym najczęściej śnimy? Niegdyś marzenia senne miały istotne znaczenie i często odczytywano je, aby dowiedzieć się czegoś na temat przyszłości. Na chwilę obecną wiemy, że sny z proroctwem nie mają za wiele wspólnego, jednakże są bardzo ważne dla rozwoju naszego mózgu i przetwarzania informacji z dnia poprzedniego. Zebraliśmy dla Was kilka cennych ciekawostek, aby nieco zgłębić ten pasjonujący temat.

 

1. Każdej nocy mamy kilka snów

 

W trakcie każdej nocy przechodzimy kilka pełnych cykli snów, a każdy z nich trwa około 90 minut. Podczas jednego cyklu mamy jedno marzenie senne, najczęściej w fazie REM. Ekspertka Lauri Quinn Loewenberg wyjaśnia, że z cyklu na cykl nasze sny są coraz dłuższe, począwszy od pięciu minut, sięgając nawet do czterdziestu pięciu. W ciągu całego życia człowiek może mieć nawet 100 tysięcy snów.

 

2. Dlaczego niektórzy pamiętają sny, a niektórzy nie? 

Zespół badawczy francuskich neurologów z Lyon Neuroscience Research Center opublikował na łamach magazynu "Neuropsychopharmacology" artykuł na ten temat poparty wieloma badaniami. Udało im się ustalić, że osoby, które niemal zawsze pamiętają swoje sny, budzą się w nocy dwa razy częściej od ludzi, którzy rzadko pamiętają cokolwiek ze snów. Zauważono także, że mózgi osób zakwalifikowanych do pierwszej grupy są bardziej wrażliwe na dźwięk podczas snu oraz w stanie przebudzenia, co może wpływać na częstsze wybudzanie się ze snu. 

 

W kolejnym badaniu naukowcy chcieli określić obszary mózgu zaangażowane w proces zapamiętywania snów. W tym celu pozyskali 41 ochotników – 21 osób, które były skłonne zapamiętać swoje sny przez co najmniej pięć poranków w tygodniu i 20 osób, które pamiętały je średnio raz na miesiącu. Z użyciem pozytonowej tomografii emisyjnej zbadali aktywność mózgową reprezentantów obu grup podczas snu i przebudzenia. Okazało się, że skrzyżowanie skroniowo-ciemieniowe i przyśrodkowa kora przedczołowa przejawiały znacznie bardziej spontaniczną aktywność u osób z pierwszej grupy i w czasie snu, i przebudzenia. 

 

Ostatnie badanie pokazuje, że obie grupy osób wykazują odmienną aktywność mózgową w czasie snu i przebudzenia. Badacze sugerują, że jeżeli skrzyżowanie skroniowo-ciemieniowe, czyli część mózgu działająca niczym ośrodek przetwarzania informacji, jest bardziej aktywne u ludzi, którzy pamiętają sny, mogą być oni bardziej wrażliwi na bodźce zewnętrzne. Przez to częściej budzą się w nocy, umożliwiając mózgowi kodowanie snów w pamięci. 

 

3. O czym najczęściej śnimy?

  • Latanie
  • Niezdolność ucieczki
  • Pogoń
  • Spadanie
  • Ogień/pożar
  • Uciekający autobus, pociąg lub samolot
  • Ludzie z przeszłości bądź z teraźniejszości
  • Utrata zębów
  • Porwanie przez ludzi, zwierzęta czy inne stworzenia
  • Dzieci/ciąża/poród
  • Znalezienie lub utrata pieniędzy
  • Niepowodzenie egzaminu

 

4. Sny mogą pomóc Ci w nauce

Udowodnione jest, że do 86% naszych snów bierze się z naszej rzeczywistości i z wydarzeń za dnia. Zatem jeśli starasz się, aby zdać wykład bądź kurs, bardzo możliwe, że sny okażą się w tym pomocne. Na Harvardzie został przeprowadzony eksperyment, w którym uczestnikom przedstawiono trójwymiarowy plan labiryntu, aby za kilka godzin spróbowali znaleźć wyjście. Osoby, które w międzyczasie ucięły sobie drzemkę trwającą 90 minut (podczas której śniły o labiryncie) znacznie szybciej znalazły rozwiązanie niż osoby, które nie spały. Zachęcamy zatem do drzemki w trakcie nauki, nawet pomimo braku snów z pewnością orzeźwiająco wpłynie na działanie naszego mózgu. 

 

5. Czy wiecie czym jest parasomnia?

Parasomnia jest nazywana grupą zaburzeń snu, które objawiają się mimowolnymi ruchami i niestandardowymi zachowaniami występującymi w trakcie snu. Typowymi jej przykładami jest lunatykowanie, paraliż senny, lęki nocne czy mówienie przez sen. Dotykają one w różnych konfiguracjach do kilkunastu procent społeczeństwa, zaobserwowane najczęściej u dzieci oraz ludzi po pięćdziesiątym roku życia. Z pozoru zaburzenie to może wydawać się niebezpieczne, jednak na ogół nie stanowi zagrożenia dla samego śpiącego jak i dla osób przebywających w jego otoczeniu. W wieku dorosłym anomalia ta może pochodzić ze stresu, nieregularnego trybu życia lub braku odpowiedniej ilości snu. 

 

6. Niewidomi także śnią

Sny u osób niewidomych przebiegają podobnie jak u osób widzących wykluczając..wrażenia wizualne.  Zmieniają się w nich konteksty sytuacyjne, odczucia, emocje, interakcje z ludźmi. W jednej chwili niewidomy może odczuwać, że jest na ruchliwej ulicy, a za chwilę słyszy śpiew ptaków lub szum fal. Dzięki temu wie, że przemierza różne miejsca i przeżywa w swoich marzeniach sennych przygody. W snach osób niewidomych od urodzenia i ociemniałych nie brakuje również koszmarów, które najczęściej związane są z dniem codziennym i problemów, które napotykają jak przejście przez ulicę, zagubienie się bądź  trudności w komunikacji.

Komentarze do wpisu (1)

24 maja 2020

Bardzo ciekawy artykuł. Jeśli ktoś jest zainteresowany jak sen wpływa na produktywność to polecam link poniżej. https://puzzleproduktywnosci.pl/szesc-zasad-produktywnego-snu/

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl